Zasady

Zasady uruchamiania i sterowania łodzią motorową

W naszej flocie w Szczecinie znajdują się łodzie motorowe dla osób bez uprawnień. Przed wynajmem udzielamy instrukcji, przeprowadzając krótkie szkolenie, jednakże dla pewności i utrwalenia zasad, dobrze jest zapoznać się z poniższym artykułem. W przejrzysty i jasny sposób opisuje sposób uruchamiania łodzi oraz instruuje jak się zachować w przypadku awarii.

Na stanowisku kapitana znaleźć można busolę, echosondę, a także klakson, rozdzielnię i gniazdko. Do sterowania jachtem używa się koła sterowego i manetki silnika, która odpowiedzialna jest za regulację obrotów silnika oraz biegi do przodu i do tyłu.


Manetka silnika

manetka silnika

Silnik pracuje bezproblemowo i stosunkowo cicho. Uruchamiany jest przy pomocy kluczyka w stacyjce manetki. W trakcie rejsu silnik schładzany jest wodą w systemie otwartym, która zostaje zasysana do silnika. Następnie woda wytryskuje spod prawej części pokrywy silnika. Trzeba wiedzieć, że jeśli silnik nie wyrzuca wody, może to oznaczać, że układ chłodzenia uległ awarii. Dlatego istotne jest zwracanie uwagi na ten fakt. Jeśli dojdzie do awarii, należy niezwłocznie wyłączyć silnik i skontaktować się z armatorem jednostki.


Przycisk pozycji neutralnej

przycisk pozycji neutralnej

Po wciśnięciu przycisku pozycji neutralnej, możliwe jest uruchomienie biegu. Dokładniej mówiąc włączenie biegu odbywa się przez wciśnięcie przycisku i skierowanie manetki do przodu (F) lub do tyłu (R). Podczas włączonego biegu, przycisk musi pozostawać wciśnięty.


Pozycje manetki

pozycje manetki

Aby dokonać zmiany biegów, należy wrócić do pozycji neutralnej „N” (bieg jałowy). W tym momencie przycisk powinien „wyskoczyć” i dopiero kiedy to nastąpi, należy go włączyć ponownie, aby uruchomić bieg przeciwny. Przerzucanie manetki z wduszonym przyciskiem, może skutkować uszkodzeniem skrzyni biegów.


Rozruch silnika

rozruch silnika

Silnik wyposażony jest w automatyczne ssanie i samoistnie dostosowuje obroty silnika przy rozruchu, w związku z czym nie ma konieczności używania przepustnicy. Wyjątek mogą stanowić bardzo zimne dni, jednakże jest to zbędne, jeżeli silnik uruchomi się za pierwszym razem.


Kluczyk w stacyjce na pozycję ON

kluczyk stacyjce pozycja on

Przed uruchomieniem silnika trzeba w pierwszej kolejności odkręcić odpowietrznik zbiornika paliwa, który znajduje się na rufie, a następnie podpompować gruszką paliwo. Pompka umieszczona jest na przewodzie paliwowym, który łączy zbiornik paliwa z silnikiem – wystarczy kilka dynamicznych ruchów, aż zrobi się twarda.

Teraz wystarczy założyć zrywkę mieszczącą się razem z kluczykiem tuż pod stacyjką w manetce. Bez zrywki rozruch silnika, będzie niewykonalny.

Jeśli przydarzy się jakikolwiek wypadek lub też inna awaryjna sytuacja, najlepiej skontaktować się z armatorem lub kierownictwem portu pod numerem telefonu 539 924 222. Jeśli będą Państwo uczestnikiem kolizji z inną łodzią, konieczne jest wezwanie policji wodnej i sporządzenie protokołu z wypadku. W sytuacjach alarmowych można skontaktować się ze szczecińskim WOPR-em pod nr. tel. 91 462 48 77 lub całodobowo pod nr 984 lub 601 100 100.

Motorówki Szczecin

  • Miejsce cumowania naszych motorówek: NorthEast Marina
  • Wyspa Grodzka 1, 70-655 Szczecin